Wzmacnianie odporności wiosną

Większość z nas z niecierpliwością oczekuje nadejścia wiosny, kiedy cała przyroda budzi się do życia. Ale niestety, nasze organizmy zwykle dopada wtedy przesilenie wiosenne. Jesteśmy osłabieni po zimie, śpiący, czujemy się przemęczeni. Nasz organizm jest mniej odporny na ataki ze strony bakterii i wirusów. I to właśnie problem, z którym musimy sobie poradzić.

Wpływ diety na odporność
    Jednym ze sposobów poprawiania naszej odporności jest dbanie o odpowiednią wiosenną dietę. Szczególnie wczesną wiosną nasz organizm musi się zregenerować. Jeśli dostarczymy mu odpowiednie składniki odżywcze, odwdzięczy nam się dobrą kondycją umysłową i fizyczną. Musimy zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, w której nie może zabraknąć podstawowych witamin.

Budując odporność naszego organizmu, dostarczajmy mu odpowiednia dawkę witaminy C. Jest ona zawarta w takich produktach jak zielona pietruszka, chrzan, szpinak, owoce cytrusowe, warzywa o ciemnozielonych liściach, papryka, owoce dzikiej róży, chrzan. Nie można też zapominać o witaminie A, zawartej w tranie, tłustych serach i serach dojrzewających, maśle, śmietanie, jajach, wątrobie, węgorzu, pomidorach, kapuście, pietruszce i wielu innych oraz witaminie E, której źródłem jest np. mięso, oleje roślinne, zielone warzywa, kiełki zbóż. Na budowanie odporności naszego organizmu ma także wpływ cynk, selen, magnez, potas, żelazo.
Jeśli w naszej diecie brakuje tych składników, możemy stosować różne suplementy. Warto też pamiętać o ograniczeniu spożycia białego rafinowanego cukru, który wpływa na obniżenie odporności organizmu. Jego nienaturalna struktura chemiczna jest przyczyną tego, że nasz układ immunologiczny traktuje go jak wroga i broni się przed nim.
Aby wzmocnić błony komórkowe, które zabezpieczają ustrój przed wnikaniem do niego patogenów, należy pamiętać o spożywaniu oleju lnianego i rzepakowego, tłustych morskich ryb, migdałów, orzechów włoskich, bogatych w kwasy omega-3.

Ruch a zdrowie
    Aktywność fizyczna ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Wystarczy ćwiczyć trzy razy w tygodniu, aby zredukować stres i podnieść poziom endorfin, a to z kolei powoduje poprawę ogólnego samopoczucia, dotlenia nasz mózg i wpływa na podniesienie ciśnienia krwi. Ponadto, jeśli skutecznie realizujemy nasze postanowienia dotyczące treningów, z pewnością wpływa to na podniesienie naszej samooceny.

Ruch to najprostszy sposób poprawy odporności. Najlepiej, jeśli korzysta z niego cała rodzina. Dzieci, które widzą swoich rodziców uprawiających sport, również nabywają zdrowych nawyków. Warto więc, nawet jeśli czujemy się zmęczeni, dać dobry przykład, ruszyć się z wygodnego fotela, by rozwijać naturalną odporność. Pamiętajmy przy tym, by zapewnić sobie odpowiednią dawkę snu -przynajmniej 7-8 godzin.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *