Suplementy – po co je stosować?

Trening siłowi stanowi spore obciążenie dla naszego organizmu. Gdyby tak nie było, nie przyniósłby on żadnych widocznych rezultatów. Jego prawidłowe wykonanie wymaga sporo wysiłku i jednocześnie jest przyczyną występowania zawirowań metabolicznych w organizmie. W przywróceniu równowagi i  osiąganiu odpowiednich efektów pomocne okazują się suplementy diety i odżywki. Po co je stosować?

Aby nie stracić masy i siły mięśniowej

Wśród suplementów diety, które są najchętniej stosowane w okresie około treningowym, wymienia się odżywki białkowe. Stanowią one idealne źródło pełnowartościowych protein – podstawowego budulca mięśni. Podczas intensywnych treningów zapotrzebowanie na białko rośnie, a nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć jego prawidłową ilość wraz z pokarmem. Wówczas z pomocą przychodzą nam preparaty, takie jak SportDefinition That’s the Whey czy też OLIMP Mega Strong Protein Dominator.

 

Zwykle produkty te mają postać proszku, który rozpuszczamy w mleku lub w wodzie – w zależności od preferencji. Uzyskujemy wówczas formę szejka, która charakteryzuje się bardzo dobrą wchłanialnością. Dzięki temu proces powysiłkowej regeneracji szybciej się rozpoczyna.

 

Odżywki białkowe nie tylko dostarczają organizmowi odpowiednią ilość protein, ale również wykazują działanie antykataboliczne, czyli hamujące rozpad białek, które podczas dużego wysiłku fizycznego organizm wykorzystuje na poczet przemian energetycznych. Prowadzić to może do utraty masy i siły mięśniowej, czego na pewno chcemy uniknąć.

Aby dostarczyć mięśniom energii

Kolejną grupą preparatów, po które często sięgają sportowcy, są aminokwasy, zwłaszcza aminokwasy rozgałęzione BCAA. Podobnie jak odżywki białkowe, wykazują one działanie antykataboliczne, jednocześnie przyspieszając regenerację mięśni po treningu. Szczególnie istotne jest jednak to, iż stanowią one doskonałe źródło energii dla pracujących mięśni.

 

Osoby, które je stosują, przyznają, iż po spożyciu preparatów aminokwasowych mają zapału do treningu. Środki takie jak SportDefinition BCAA PRO DEFINITION czy też FA Nutrition Anticatabolix podnoszą próg zmęczenia, dzięki czemu jesteśmy w stanie wykonać dłuższy i bardziej intensywny trening, dzięki czemu szybciej będziemy mogli zauważyć efekty naszych działań.

Aby zapobiec odwodnieniu i odzyskać siły po treningu

Trening siłowy wymaga również dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów. Ich zadanie jest proste – mają one uzupełnić w organizmie pokłady energii zużytej w trakcie treningu. Odżywki węglowodanowe są również doskonałym środkiem pozwalającym na szybkie odzyskanie siły po zakończonej aktywności fizycznej.

Oprócz węglowodanów preparaty tego typu zawierają także witaminy, minerały i inne składniki odżywcze, które nie tylko przyspieszają wchłanianie samej odżywki, ale również doskonale gaszą pragnienie oraz zapobiegają odwodnieniu. Poprawiają bowiem przyswajalność wody.

Wśród producentów oferujących odżywki węglowodanowe wymienia się przede wszystkim marki OLIMP, OstroVit, Activlab oraz FA Nutrition. Oferowane przez nie napoje izotoniczne doskonale uzupełniają niedobory węglowodanów i mikroskładników, które w trakcie intensywnego treningu są wydalane z organizmu wraz z potem.

Aby zbudować masę mięśniową

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych suplementów w świecie sportowców jest kreatyna. Pełni ona znaczącą rolę w wytwarzaniu ATP – związku będącego głównym źródłem energii dla pracujących mięśni. Preparaty kreatynowe są szczególnie polecane osobom wykonującym intensywne treningi aerobowe o charakterze glikolitycznym, takie jak CrossFit, sprint czy też kulturystyka.

Co więcej, suplementy te zwiększają zapas energii w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, dzięki czemu możemy ćwiczyć dłużej i intensywniej. Wpływają również na prawidłowe uwodnienie komórek mięśniowych.

Kreatyna pełni jeszcze jedną istotną funkcję – stymuluje syntezę białek w mięśniach. Konsekwencją tego jest przyrost suchej masy mięśniowej. Ponadto jest naturalnym inhibitorem miostatyny. Co to w praktyce oznacza? Otóż tyle, iż hamuje działanie białka uniemożliwiającego rozbudowę masy mięśniowej. Zaś je zdolność do zwiększania wydzielania hormonu anabolicznego IGF-1 sprawia, że preparaty typu SportDefinition TheMono, FA Nutrition Crea Core czy też OLIMP Creatine Mono Power Xplode zapobiegają utracie masy mięśniowej wraz z wiekiem.

Na rynku dostępnych jest wiele suplementów o zróżnicowanym działaniu, które wspomagają sportowców w osiąganiu wymarzonych efektów. Mogą być one stosowane zarówno przed oraz po treningu, jak i w jego trakcie, co zależy przede wszystkim od rodzaju stosowanego preparatu, jego właściwości oraz rezultatu, jaki chcemy osiągnąć.

Pamiętajmy jednak, iż suplementy stanowić powinny uzupełnienie treningu i odpowiednio zbilansowanej diety, a nie ich zamiennik. W przeciwnym razie możemy nie uzyskać zadowalających efektów.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *