Sposoby zakażenia się świerzbem

Świerzb to swędząca, wysoce zaraźliwa choroba skóry spowodowana przez plagę roztoczy Sarcoptes scabiei. Bezpośredni kontakt ze skórą jest sposobem zakażenia. Ostry i nieustanny świąd jest dominującym objawem świerzbu.  Kontakt seksualny jest najczęstszą formą zarażenia się wśród aktywnych seksualnie młodych ludzi, a świerzb uznawany jest przez wielu za chorobę przenoszoną drogą płciową, chociaż nie wszystkie przypadki są przenoszone drogą płciową.

Objawy świerzbu obejmują wysypkę skórną złożoną z małych czerwonych guzków i pęcherzyków, które mają wpływ na określone obszary ciała. Inne objawy mogą obejmować drobne czerwone zmiany na skórze i nieustanne swędzenie. Swędzenie skóry prowadzi do częstych odruchów drapania, które mogą predysponować skórę do wtórnych infekcji.

Leczenie obejmuje doustne lub miejscowe leki przeciwkrwotoczne.  Środki zaradcze dostępne bez recepty lub środki zaradcze w domu nie są skuteczne w eliminowaniu świerzbu.

Co to jest „świerzb norweski”?

Świerzb jest dobrze znaną infekcją, która powoduje wyjątkowo bezlitosny i niszczący świąd, który zaczyna się powoli i zwiększa nasilenie z biegiem czasu. Roztocza, które powodują schorzenie, naukowo znane, jako Sarcoptes scabiei, wnikają w skórę zainfekowanych ludzi. Choć są tak małe, że nie można ich zobaczyć gołym okiem, można je ocenić poprzez badanie lupą lub mikroskopem.

Infekcja świerzbowca występuje na całym świecie i jest bardzo powszechna. Świerzb może dotknąć każdego w dowolnym wieku lub rasę. Szacuje się, że każdego roku na całym świecie występuje około 300 milionów przypadków. Świerzb ludzki odnotowano od ponad 2500 lat. Świerzb odnotowano w epidemii w domach opieki, szpitalach, placówkach opieki długoterminowej i innych instytucjach. Kontakt ze skórą może prowadzić do przeniesienia świerzbu.

Sposoby zakażenia się świerzbem

Świerzb jest bardzo zakaźny, a bezpośredni kontakt ze skórą jest sposobem przekazywania. Świerzbowce są bardzo wrażliwe na otoczenie. Mogą żyć tylko z ciała gospodarza przez 24-36 godzin w większości warunków. Przenoszenie roztoczy wiąże się z bliskim kontaktem osobników z skórą do skóry, więc czynniki ryzyka obejmują bliski kontakt z zarażoną osobą. Trudno jest, jeśli nawet nie niemożliwe, złapać świerzb, ściskając ręce, wieszając płaszcz obok kogoś, kto go ma, lub nawet dzieląc się pościelą, która miała w sobie roztocza poprzedniej nocy.

Seksualny kontakt fizyczny może jednak przenosić chorobę. W rzeczywistości kontakt seksualny jest najczęstszą formą przekazywania wśród aktywnych seksualnie młodych ludzi. Jednak inne formy kontaktu fizycznego, takie jak matka obejmująca dziecko, są wystarczające do rozprzestrzeniania się roztoczy. Z biegiem czasu, bliscy przyjaciele i krewni też mogą to zrobić w ten sposób. Kontakty szkolne zwykle nie zapewniają poziomu długotrwałego kontaktu osobistego niezbędnego do transmisji roztoczy.

Czy można złapać świerzb od psa lub kota?

Zwierzęta są zarażone różnymi rodzajami roztoczy, innymi niż te, które zarażają ludzi. Zwierzęta nie są źródłem rozprzestrzeniania się świerzbu. Świerzbowce na psach nazywają się mange i czasami określa się je, jako sarcoptic mange. Gdy psie lub kocice roztocza wylądują na ludzkiej skórze, nie rozwijają się i wytwarzają jedynie łagodny świąd, który znika samoczynnie.

W jakich szczególnych sytuacjach świerzb można łatwiej rozprzestrzeniać?

Osoby w podeszłym wieku i osoby osłabione w domach opieki i podobnych instytucjonalnych placówkach opieki zdrowotnej mogą posiadać świerzb, nie wykazując znacznego swędzenia lub widocznych objawów. W takich przypadkach mogą wystąpić powszechne epidemie wśród pacjentów i pracowników służby zdrowia. Takie przypadki są dramatyczne, ale na szczęście niezbyt często.

3 thoughts on “Sposoby zakażenia się świerzbem

efi

(Grudzień 11, 2017 - 8:26 pm)

ja zlapalam swierzb w szpitalu… jakie leczenie jest najskuteczniejsze? lekarza mam dopiero w przyszlym tyg

sansan

(Grudzień 16, 2017 - 9:33 am)

bez recepty kupisz novoscabin i leki na alergię i to razem powinno pomóc.

karol

(Grudzień 16, 2017 - 12:42 pm)

a co to za lek? bo nie słyszałem o nim. To polska produkcja?