Soczewica, alternatywa dla mięsa

Soczewica, co to jest?

Soczewica jest rośliną jednoroczną z rodziny bobowatych. Posiada 7 gatunków. W sposób naturalny rośnie na obszarach położonych w okolicach Morza Śródziemnego, w środkowej Azji czy wschodniej Afryce. Historia soczewicy sięga 8000 lat.p.n.e. Jadalne są nasiona soczewicy, natomiast pozostałe części stanowią paszę dla zwierząt. Nasiona występują w trzech kolorach i wielkościach: mogą być czerwone, żółte i zielone.

Właściwości odżywcze soczewicy

Soczewica jest niezwykle bogatą w wartości odżywcze rośliną. Zawiera duże ilości białka, dlatego w wielu dietach, choćby wegetariańskich i wegańskich traktuje się ją jako zamiennik za białko zwierzęce. Soczewica jest też bogatym źródłem potasu i kwasu foliowego szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży. Zawiera niewielkie ilości taniny, związku, który chroni organizm przez chorobami nowotworowymi. Soczewica w najzdrowszej dla człowieka wersji występuje pod postacią kiełek, zawierają one znacznie więcej witamin i składników mineralnych niż nasiona.

Soczewica jako źródło białka

Soczewica jako zamiennik białka zwierzęcego stosowana jest szeroko w wielu różnych dietach. W 100 g gotowanej soczewicy znajduje się 9,02 g białka. Nie jest to jednak białko całkowicie pełnowartościowe, ponieważ nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów. Jednak odpowiednie połączenie soczewicy z innymi produktami spożywczymi, jak produkty zbożowe, czy ziemniaki może te braki nadrobić i stworzyć pełnowartościowe danie bogate w białko o zbilansowanej zawartości aminokwasów.

Specjaliści żywienia cały czas spierają się, jaką ilość białka powinno się codziennie spożywać. Ostatecznie uznaje się na dzisiaj, że powinno to być 2 gramy na kilogram masy ciała, jako dzienne zapotrzebowanie organizmu. Zatem biorąc po uwagę tylko ten czynnik widać jak ważną rolę może pełnić soczewica w codziennym odżywianiu.

Ważną cechą przemawiającą za włączeniem soczewicy do menu jest jej przyswajalność przez organizm. Białko soczewicy, zaraz po białku sojowym jest najlepiej przyswajalnym białkiem roślinnym przez człowieka. Aż 85% białka pozyskanego przez człowieka z tej rośliny zostaje poddane dalszemu metabolizmowi. Aby zapobiec utraty białka podczas obróbki termicznej przygotowując z niej posiłek, należy posolić ją pod sam koniec gotowania.

Dieta odchudzająca z soczewicą

Gotowana soczewica zawiera stosunkowo dużo kalorii, ponieważ 10 g produktu to 116 kalorii. Jednak jest to prawie czysta energia pozbawiona jest bowiem tłuszczu i posiada sporo błonnika, który po napęcznieniu w żołądku daje trwałe uczucie sytości. Dlatego powinny ją jeść osoby, które liczą pochłaniane kalorie.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *