Rehabilitacja stomatologiczna – bruksizm. Przyczyny, skutki, leczenie

Bruksizm – czyli mimowolne zgrzytanie zębami – to dość często występujący problem, z którego jednak większość pacjentów nie zdaje sobie sprawy. Tymczasem bruksizm może mieć poważne skutki zdrowotne, i to nie tylko w obrębie jamy ustnej, ale także całego organizmu. Dlatego koniecznie trzeba go leczyć!

Z tekstu dowiesz się:

• co to jest bruksizm,
  • jakie są przyczyny i objawy bruksizmu,
  • jaką rolę w leczeniu bruksizmu odgrywa rehabilitacja stomatologiczna.

Bruksizm to medyczne określenie stanu niekontrolowanego, mimowolnego zgrzytania zębami i/lub zaciskania zębów. Boryka się z nim ogromna grupa pacjentów – osoby zestresowane, mające problemy rodzinne lub zawodowe, żyjące w przewlekłym napięciu – a wiele z nich nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. O istnieniu tej dolegliwości dowiadują się zazwyczaj podczas wizyty u stomatologa.

Bruksizm – przyczyny

Bezpośrednią, anatomiczną przyczyną bruksizmu jest nadmierne napięcie mięśni skroniowych lub mięśni żwaczy, które najczęściej ma podłoże psychologiczne – jest spowodowane stresem i napięciem emocjonalnym. Są to stany niekontrolowane i nieuświadamiane sobie przez pacjenta, więc nie szuka on specjalistycznej pomocy. Do rozpoznania bruksizmu dochodzi natomiast często podczas wizyty u stomatologa, który zauważa charakterystyczne starcie zębów.

Bruksizm – objawy i powikłania

Do głównych objawów bruksizmu zalicza się:

• nadmierne ścieranie zębów,
  • pękanie szkliwa,
  • rozchwianie zębów,
  • bóle w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego,
  • trzaski i strzelanie szczęki i żuchwy.

Niekontrolowane zgrzytanie zębami i mimowolne zaciskanie zębów może mieć bardzo poważne konsekwencje dla ogólnego zdrowia. W wyniku bruksizmu u wielu pacjentów dochodzi do złamań zębów oraz uszkodzeń uzupełnień protetycznych. Według niektórych badań u około 86% pacjentów konsekwencją bruksizmu są bóle w obrębie twarzy, ale także bóle głowy, bóle stawu skroniowo-żuchwowego, a nawet dolegliwości bólowe szyi, pleców, gardła oraz ramion. Nieleczony bruksizm może powodować szumy uszne, wpływać na obniżenie libido, a także być przyczyną nocnych przebudzeń, przez które pacjenci w ciągu dnia skarżą się na senność, spowolnienie uwagi oraz trudności z koncentracją.

Bruksizm – leczenie

Leczenie bruksizmu to proces długotrwały oraz wielokierunkowy. Pierwszym jego etapem jest eliminacja nieprawidłowości w obrębie zgryzu, dzięki czemu następuje zmniejszenie napięcia mięśni żwaczy. W tym celu stosuje się tzw. szyny relaksacyjne, czyli specjalne nakładki zakładane zazwyczaj na noc, które ograniczają ruchy żuchwy, unieruchamiają zęby przeciwstawne oraz rozluźniają staw skroniowo-żuchwowy. I choć w wielu sklepach można kupić gotowe szyny relaksacyjne, to jednak zalecane jest, by były one wykonane przez technika dentystycznego na podstawie wycisku szczęki i żuchwy pobranego od pacjenta przez stomatologa.

Leczenie bruksizmu obejmuje oczywiście naprawę szkód w uzębieniu, które powstały na skutek zaburzeń. Czasami stosuje się również odpowiednie środki farmakologiczne. Bardzo ważnym elementem terapii jest także rehabilitacja stomatologiczna, która poprzez odpowiednią stymulację tkanek ma niwelować nadmierne napięcie mięśni, rozluźniać je i relaksować stawy skroniowo-żuchwowe. W zależności od potrzeb rehabilitacja stomatologiczna może obejmować np. terapię manualną, laseroterapię czy ultradźwięki.

Bruksizmu nie wolno lekceważyć! Nieleczony może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, więc w przypadku zauważenia u siebie jakichkolwiek niepokojących objawów warto jak najszybciej zgłosić się do lekarza.