Co powoduje chondromalację rzepki?

Chondromalacja rzepki, znana również, jako „kolano biegacza”, jest stanem, w którym chrząstka na dolnej powierzchni rzepki pogarsza się i mięknie. Ten stan występuje często u młodych, wysportowanych osób, ale może również występować u osób starszych z artretyzmem stawu kolanowego.

Chondromalacja jest często postrzegana, jako uraz przeciążeniowy w sporcie, a niekiedy odbycie kilku dni wolnego od treningu może przynieść dobre wyniki. W innych przypadkach niewłaściwe ustawienie kolana jest przyczyną, a odpoczynek nie zapewnia ulgi. Objawami kolana biegacza są bóle kolana i uczucie miażdżenia, ale wiele osób, które go mają, nigdy nie podejmuje leczenia.

Co powoduje chondromalację rzepki?

Rzepki zwykle znajdują się nad przednią częścią stawu kolanowego. Kiedy zgina się kolano, tył kolana przesuwa się po chrząstce kości udowej lub udowej w kolanie. Ścięgna i więzadła przyczepiają kolano do kości piszczelowej, a mięsień uda do rzepki. Kiedy któryś z tych elementów nie poruszy się prawidłowo, może spowodować tarcie rzepki na kości udowej. To nieprawidłowe pocieranie może prowadzić do pogorszenia stanu rzepki, powodując chondromalację rzepki lub kolana biegacza.

Nieprawidłowy ruch rzepki może wynikać z:

• Złe wyrównanie ze względu na wrodzony stan
  • Słabe ścięgna udowe i mięsień czworogłowy (mięśnie w plecach i przedniej części ud)
  • Brak równowagi mięśniowej pomiędzy przywodzicielami a porywaczami (mięśnie na zewnątrz i wewnątrz ud)
  • Powtarzające się napięcie w stawach kolanowych, takie jak bieganie, jazda na nartach lub skakanie
  • Bezpośrednie uderzenie lub uraz rzepki.

Czynniki ryzyka

Kto jest zagrożony chorobą chondromalacji rzepki? Istnieje wiele czynników, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju chondromalacji rzepki.

Wiek

Nastolatkowie i młodzi dorośli są narażeni na wysokie ryzyko wystąpienia tego schorzenia. Podczas gwałtownych wzrostów mięśnie i kości rozwijają się szybko, co może przyczyniać się do krótkotrwałych zaburzeń równowagi mięśniowej.

Płeć

U kobiet jest bardziej prawdopodobne niż u mężczyźni, rozwinięcie się kolana biegacza, ponieważ zazwyczaj mają mniej masy mięśniowej niż mężczyźni. Może to spowodować nieprawidłowe ustawienie kolana, a także bardziej boczny ucisk na rzepkę.

Płaskostopie

Płaskie stopy mogą bardziej obciążać stawy kolanowe niż u osób, które mają wyższe łuki w stopach.

Wcześniejsze uszkodzenie rzepki, takie jak przemieszczenie, może zwiększyć ryzyko wystąpienia chondromalacji rzepki.

Wysoki poziom aktywności

Jeśli ktoś ma wysoki poziom aktywności lub angażuje się w częste ćwiczenia, które wywierają nacisk na stawy kolanowe, może to zwiększać ryzyko problemów z kolanem.

Artretyzm

Kolano biegacza może być również objawem artretyzmu, stanu powodującego zapalenie stawu i tkanki. Zapalenie może uniemożliwić prawidłowe funkcjonowanie rzepki.

Jakie są objawy chondromalacji rzepki?

Chondromalacja rzepki zwykle występuje z bólem w okolicy kolana, zwanym bólem rzepkowo-udowym. Podczas zginania lub rozciągania kolana można odczuwać miażdżenie lub pękanie. Ból może się nasilić po dłuższym siedzeniu lub podczas czynności, które wywierają ogromny nacisk na kolana, np. przez dłuższy czas wykonywania ćwiczenia.