Leucyna na wzrost masy mięśniowej

Leucyna, co to jest?

Leucyna jest organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy aminokwasów BCAA , niewytwarzanych przez organizm człowieka. Występuje we wszystkich białkach, albuminach i osoczu. Zwykle ma postać białego proszku i rozpuszcza się w wodzie. Leucyna odgrywa ważną rolę w procesie budowy masy mięśniowej. Reguluje też procesy anaboliczne i hamuje katabolizm – rozpad włókien mięśniowych. Aby leucyna wykazała całą swoją skuteczność musi zostać dostarczona organizmowi z zewnątrz razem z innymi aminokwasami z grupy BCAA.

W sposób naturalny leucyna występuje w produktach nabiałowych: mleku, serze, jogurtach, a także mięsie czy nasionach strączkowych. Dla sportowców pragnących budować swoją masę mięśniową, leucyna dostarczana w pożywieniu stanowi zbyt małą dawkę. Dlatego dostarczana jest organizmowi jako składnik wielu suplementów białkowych diety, wówczas spożywana po treningach podnosi efektywność wysiłku i przyspiesza wzrost masy mięśniowej.

Jak działa leucyna?

Czasami leucynę określa się jako aminokwas wysiłkowy, będący paliwem dla mięśni uruchamianych podczas ciężkiego treningu wysiłkowego. Leucyna ma sprawić, że:

  • zwiększy się ilość ATP w mięśniach, mięśnie otrzymają energię do ciężkiej pracy
  • ochroni mięśnie przed katabolizmem mięśniowym – rozpadem mięśni wskutek intensywnego treningu
  • zregeneruje tkankę mięśniową

Główną rolą leucyny jest niejako wysyłanie sygnału do komórek mięśniowych o dostępie do składników budulcowych. Uruchamia ona proces syntezy białek i w ten sposób umożliwia budowanie masy mięśniowej. Aby działanie leucyny było w pełni skuteczne musi być podawana z całym zestawem aminokwasów, z glutaminą i węglowodanami.

Procesowi przemian metabolicznych w organizmie towarzyszy powstawanie HMB, które spowalnia działanie enzymów rozkładających biało strukturalne w mięśniach. Ma to wpływ na tempo regeneracji i odbudowy siły po każdym treningu.

Kiedy powinno się przyjmować leucynę?

Leucynę w białkowych suplementach diety powinno się przyjmować rano na czczo oraz zaraz po zakończeniu treningu, czyli w czasie, gdy w organizmie zachodzą intensywne procesy metaboliczne.

Na odchudzanie

Leucyna zalecana jest również osobom będącym w trakcie kuracji odchudzających. Przyspiesza ona bowiem spalanie tkanki tłuszczowej poprzez proces termogenezy, czyli przemian cieplnych, w trakcie których organizm absorbuje energię ze zgromadzonego w nim tłuszczu, redukując tym samym jego ilość. Leucyna reguluje również poziom cukru we krwi na czczo i po posiłku. Chroni to organizm przed napadami głodu.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *