Kwas foliowy i jego rola w organizmie

Kwas foliowy, który jest nazywany również folacyną lub witaminą B9, to jedna z witamin rozpuszczalnych w wodzie, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Naturalnie występuje zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Jego niedobór może prowadzić do niedokrwistości megaloblastycznej, zaburzeń ze strony układu nerwowego, przemęczenia, bezsenności, zaburzeń trawienia i wielu innych dolegliwości, dlatego też warto zadbać o to, aby był obecny w naszej codziennej diecie, a w niektórych przypadkach (np. podczas ciąży) warto wziąć pod uwagę suplementację kwasem foliowym.

Gdzie znajdziemy kwas foliowy?

Kwas foliowy możemy znaleźć w wielu naturalnych produktach. Do jego najbogatszych źródeł należą:

  • podroby, głównie wątroba,
  • otręby pszenne,
  • zarodki pszenne,
  • szpinak,
  • brukselka,
  • szparagi,
  • bób,
  • kalafior i brokuły,
  • groch,
  • orzechy,
  • jaja kurze.

Wiedząc już, jakie produkty zawierają najwięcej kwasu foliowego, warto też poznać sposoby, dzięki którym straty tej witaminy będą jak najmniejsze. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze fakt, że kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na działanie wysokiej temperatury, dlatego też obróbkę cieplną potraw należy prowadzić możliwie jak najkrócej, a warzywa spożywać w postaci surowej. Folacyna nie lubi również działania światła oraz środowiska kwaśnego i alkoholu. Spożywane warzywa powinny być świeże, ponieważ zbyt długie przechowywanie również może obniżyć poziom kwasu foliowego. Jeśli natomiast chcemy zwiększyć przyswajalność witaminy B9 w naszym organizmie, warto dodać do potraw produkty bogate w witaminę C oraz pozostałe witaminy z grupy B, ponieważ wykazują one działanie synergistyczne.

Suplementacja kwasem foliowym

W niektórych przypadkach zaleca się, aby kwas foliowy przyjmować również w postaci dostępnych na rynku suplementów. Jest to rekomendowane dla kobiet w ciąży oraz dla tych, które planują w najbliższych tygodniach ciążę. Ma to korzystny wpływ na rozwój układu nerwowego dziecka i zapobiega rozwojowi wady cewki nerwowej. Badania dowodzą, że suplementacja kwasem foliowym ma tutaj bardzo duży wpływ.

Tam, gdzie pojawia się suplementacja, pojawia się również pytanie o możliwość przedawkowania. Kwas foliowy należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, a to oznacza, że organizm wydala go wraz z moczem. Nie musimy więc bać się ewentualnego zatrucia organizmu tym związkiem.

Suplementy kwasu foliowego najlepiej kupować w aptekach, ale są również dostępne w sklepach ze zdrową żywnością, sklepach internetowych, zielarniach, drogeriach a nawet supermarketach. Cena opakowania waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych, a zróżnicowanie zależy zazwyczaj od stężenia kwasu foliowego w jednej tabletce.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *