Kreatyna: działanie i formy występowania

Kreatyna to bez żadnych wątpliwości jeden z najbardziej popularnych suplementów kulturystycznych. To także jedna z substancji, której działanie zostało potwierdzone w toku badań naukowych.

Kreatyna stanowi standardowy środek w przypadku kulturystów, osób trenujących na siłowni oraz osób uprawiających sporty siłowe oraz sporty walki. Na dobrą sprawę lista możliwych zastosowań kreatyny jest jednak o wiele dłuższa: suplement ten stosuje się na dobrą sprawę w większości dyscyplin sportowych, a także bardzo często jako środek wspomagający i wzmacniający organizm w przebiegu niektórych chorób lub też w okresie rekonwalescencji.

Działanie kreatyny

Podstawowym, najważniejszym działaniem, jakie wykazuje kreatyna, jest rzecz jasna działanie anaboliczne. Mówiąc innymi słowy, kreatyna to substancja o działaniu wspomagającym rozrost mięśni, dzięki czemu jest ona bardzo popularna na przykład w procesie budowania masy mięśniowej. Oprócz działania anaboliczne, kreatyna wykazuje również silne działanie przeciwkataboliczne, a także po prostu wzmacnia mięśnie, zwiększa ich wytrzymałość a także siłę. Kreatyna wykazuje również dodatni, wzmacniający wpływ na cały organizm, dzięki czemu często poleca ją się na przykład osobom o obniżonej odporności.

Rodzaje kreatyny

Aktualnie kreatyna występuje na rynku w wielu rozmaitych, mniej lub bardziej zaawansowanych odmianach. W zależności od odmiany kreatyny, różne może być jej działanie.

Monohydrat kreatyny

Monohydrat kreatyny to najprostsza a zarazem najbardziej popularna forma występowania kreatyny. Cechuje się on przede wszystkim szybkim i prędko zauważlnym działaniem anabolicznym: często wystarczy już 2 lub 3 tygodnie stosowania kreatyny w postaci monohydratu, aby zauważyć widoczny przyrost „pompy”. W porównaniu z innymi formami kreatyny, monohydrat cechuje się zwiększoną retencją wody w mięśniach. Efekty jego stosowania nie są również zbyt trwałe.

Jabłczan kreatyny

Jabłczan kreatyny to kolejna popularna forma występowania tej pożytecznej odżywki. W porównaniu z monohydratem, działanie jabłczanu kreatyny jest wyraźnie wolniejsze, jednak rezultaty cechują się znacznie większą trwałością. Jabłczan kreatyny lepiej nadaje się więc do budowy trwałej, „suchej” masy mięśniowej.

Zaawansowane formy kreatyny

Na rynku dostępnych jest również wiele bardziej zaawansowanych form kreatyny, takich jak różnego rodzaju mieszanki jabłczanu i monohydratu, a także całkiem nowe formy występowania kreatyny. Cechują się one wyższą skutecznością, niż podstawowe odmiany kreatyny. Wyraźnie wyższa jest jednak również ich cena.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *