Korzonki i ich objawy

Zapalenie korzonków, co to jest?

Zapalenie korzonków, czyli rwa kulszowa jest dolegliwością zaliczaną do zespołów korzeniowych, popularnie nazywanych korzonkami. Korzonki to pęczek włókien nerwowych znajdujących się pomiędzy kręgami : od szyjnych po lędźwiowe. Korzonki zawsze występują parami, dwa z lewej strony rdzenia kręgowego i dwa z jego prawej strony. To ich lokalizacja powoduje, że reagują na wszelkie zmiany stanu zdrowia i to zarówno w obszarze kręgosłupa ja i w jego okolicy.

Ucisk kręgów na korzonki nerwowe powoduje silny ból. Nerwobóle dotykają również rwy udowej oraz rwy ramiennej. Jeżeli pojawiają się silne nerwobóle, czyli atak korzonków, jest to oznaką kiepskiej formy kręgosłupa. Najczęściej ból koncentruje się wokół lędźwi, ale może pojawić się również w okolicach ud lub barku. Atak korzonków powstaje w wyniku fizycznego nacisku nadwyrężonej tarczy międzykręgowej na korzenie nerwowe. Dolegliwości kręgosłupa, nerwobóle pojawiają się najczęściej z wiekiem i są oznaką zużycia się i zmian zwyrodnieniowych.

Korzonki, objawy

W czasie ataku korzonków występuje zjawisko parestezji, zaburzenia czucia. Pojawia się wrażenie mrowienia, drętwienia, zachodzą problemy podczas oddawania moczu lub stolca. W skrajnych wypadkach może dość do porażenia w punktach, gdzie przechodzą uszkodzone nerwy. Możliwy jest wówczas nawet niedowład mięśni. Przede wszystkim atakowi korzonków towarzyszy ból, czasem przejmujący, który nasila się podczas choćby kichania czy kaszlu. Każda z tych czynności bowiem zwiększa ciśnienie płynu mózgowo-rdzeniowego wywołując nacisk na korzenie nerwowe.

Korzonki, przyczyny

Przyczyn wywoływania ataku korzonków może być wiele.

• Gdy kręgosłup doświadcza pojawiających się z czasem zwyrodnień i urazów, w poszczególnych kręgach następuje wybrzuszenie się włóknistego pierścienia lub wypada galaretowate jądro. Dyski wysuwają się poza oś kręgosłupa uciskając korzonki nerwowe, w wyniku czego pojawia się ból. Ten dotkliwy ból promieniuje z punktu ucisku do nóg albo rąk. Najczęstszym przypadkiem jest uszkodzenie lędźwiowego odcinka , wówczas ból promieniuje do pośladków, ud i łydek.
  • Atak korzonków może spowodować zbyt intensywny, albo nieprawidłowo prowadzony wysiłek fizyczny. Najczęściej dotyczy to osób, które normalnie prowadzą siedzący tryb życia i nagle zaczynają ćwiczyć z obciążeniami. Słabe mięśnie brzucha i pleców nie są w stanie utrzymać takich obciążeń.
  • Atakowi korzonków sprzyja również nieprawidłowa dieta uboga w wapń, sole mineralne czy witaminy.