Jęczmień na oku – nieprzyjemny problem

Tak zwany jęczmień na oku, to problem, z którym większość z nas musiała się kiedyś zmagać. Pewnie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że to nieprzyjemne uczucie, warto więc dowiedzieć się jak można sobie z tym poradzić. Jęczmień to tak naprawę ropień, który wynika z zakażenia gronkowcem, zazwyczaj zniknie samoistnie, jednak warto zastosować metody, które będą łagodzić jego nieprzyjemne objawy.

Czym jest jęczmień i jak sobie z nim poradzić?

Jęczmień nazywany również jeczmykiem to zmiana torbielowata, która pojawia się na powiece i występuje w formie ropnia, która wynika z zakażenia gronkowcem. Ropień może pojawić się na górnej lub dolnej powiece, czasami wymaga specjalistycznej interwencji. Objawy jakie wykazuje jęczmień:

– ropień na górnej albo dolnej powiece

– zaczerwienienie powieki i spojówki

– swędzenie

– bolesność zmienionego miejsca

– obrzęk powieki

– łzawienie

– utrudnione widzenie

Jęczmień dzielony jest na zewnętrzny, gdy dochodzi do zapalenia gruczołów łojowych Zeissa lub potowych gruczołów Molla, oraz wewnętrzny, który polega na zapaleniu gruczołów Meiboma, które znajdują się wewnątrz tarczki powieki.

Jak leczymy jęczmień?

Uciążliwy ropień na oku zazwyczaj przejdzie sam, leczenie farmakologiczne jest rzadko wskazane. Jeśli chcemy zminimalizować odczuwane objawy możemy zastosować maści i krople z dodatkiem antybiotyków. Przy jęczmieniach można również podawać antybiotyki doustne. Jeśli ropień znajduje się pod powieką może wymagać nacięcia. Zawsze jednak takim nacięciem zajmuje się lekarz. Dla zmniejszenia przykrych odczuć można również stosować ciepłe okłady na zamknięte powieki. Taki okład zawsze jednak powinien być suchy.

Nigdy nie można bagatelizować jęczmienia. Jeśli coś będzie nas niepokoić warto skonsultować się z lekarzem. zawsze trzeba udać się na taką konsultację, jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas albo często wraca, bądź też jego objawy się nasilają z kolejnymi dniami. Trzeba unikać również tak zwanych domowych sposobów, które mogą doprowadzić do poważnych problemów, jak między innymi przecieranie obrączką. Nigdy samemu nie przebijamy, nie wyciskami i nie rozcinamy jęczmienia, ingerencja samodzielna może bowiem rozszerzyć infekcję bakteriami. Wszelkie zabiegi wykonywać musi zawsze specjalista. Jeśli jęczmień nie będzie doleczony, bądź też uparcie powraca, może przekształcić się w gradówkę, która jest przewlekłym stanem zapalnym gruczołu tarczkowego. Z tym stanem należy koniecznie udać się do specjalisty, najlepiej od razu do okulisty, który będzie mógł podjąć decyzję o odpowiednim leczeniu.