Jak chronić mięśnie przed procesami katabolicznymi?

Procesy kataboliczne zachodzące wewnątrz komórek mięśniowych to jedna z najpoważniejszych przeszkód na drodze do efektywnej rozbudowy muskulatury. Najkrócej i nieco upraszczając to zagadnienie można by powiedzieć, że katabolizm stanowi odwrotny biegun anabolizmu. Anabolizm to, jak doskonale wiadomo, wzrost mięśni, procesy kataboliczne są więc procesami prowadzącymi do ich osłabienia, rozpadu oraz zmniejszenia.

Katabolizm może wynikać z nieodpowiedniego, zbyt intensywnego treningu. Inne możliwe przyczyny to niedostateczna ilość snu a także alholol oraz inne używki. Najczęstszą przyczyną procesów katabolicznych zachodzących w mięśniach jest jednak niedobór odpowiednich substancji odżywczych. Oznacza to nie mniej i nie więcej niż to, że procesom katabolicznym można skutecznie zapobiegać, zarówno poprzez dietę, jak i suplementację. Jakie składniki w największym stopniu chronią przed procesami katabolicznymi zachodzącymi w mięśniach? Oto lista trzech czynników, które koniecznie należy uwzględnić jeżeli chodzi o ochronę mięśni.

BCAA

-L-Glutamina

Węglowodany

BCAA

BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione, to chyba najskuteczniejsza, najlepsza a zarazem najdokładniej zbadana metoda ochrony mięśni przed procesami katabolicznymi. Aminokwasy wchodzące w skład BCAA(leucyna, izoleucyna i walina) stanowią około 30 procent masy mięśni. Spożywanie BCAA w formie suplementów zapewnia mięśniom ochronę przed procesami katabolicznymi a także przyspiesza oraz ułatwia regenerację potreningową. W większych dawkach BCAA wykazują również działanie stricte anaboliczne.

L-Glutamina

L-Glutamina to kolejny z popularnych aminokwasów o bardzo silnym działaniu antykatabolicznym. W wielu odżywkach kulturystycznych występuje ona łącznie z BCAA, co zapewnia jeszcze silniejsze działanie antykataboliczne a także jeszcze skuteczniejszą regenerację potreningową. Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku BCAA, L-Glutaminę należy spożywać zarówno bezpośrednio przed treningiem, jak i zaraz po jego zakończeniu. W wyższych dawkach L-Glutamina wykazuje działanie anaboliczne.

Węglowodany

Węglowodany to jeden z podstawowych budulców naszych mięśni a także główne źródło energii dla naszego organizmu. Podczas wysiłku fizycznego organizm potrzebuje większej ilości zasobów energetycznych, dlatego osoby ćwiczące powinny zadbać o to, aby ich codzienna dieta zawierała odpowiednio wysoką podaż węglowodanów, zarówno w postaci pożywienia, jak i w postaci suplementów.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *