Czym jest kaszak i jak z nim walczyć?

Cysta naskórkowa, częściej zwana kaszakiem to niezłośliwy guz powstający w obrębie skóry. Spotyka się ją najczęściej u młodych osób, w okolicach twarzy, skóry głowy i karku. Wewnątrz guzek jest wypełniony zrogowaciałym naskórkiem i łojem, czasem także elementami pochodzącymi od mieszków włosowych. U osób o jasnej skórze przybiera barwę białą lub żółtą, u chorych o ciemniejszych odcieniach karnacji, zmiana może mieć inny kolor. Występuje dwa razy częściej u mężczyzn niż u kobiet.

Przyczyny powstawania kaszaka:

Kaszak powstaje w momencie, kiedy komórki nabłonka zamiast złuszczać się, wnikają w skórę i zmieniają swoją strukturę. Komórki naskórka tworzą ściany guza, a do środka wydzielane jest białko tworzące gęstą, żółtą ciecz.

Czynnikami ryzyka są:

• uszkodzenia mieszków włosowych
  • trądzik
  • stan zapalny skóry
  • pękniecie gruczołu łojowego
  • wady rozwojowe
  • czynniki genetyczne

Przed kaszakami nie ma konkretnych działań profilaktycznych, jednakże regularne stosowanie peellingów oraz dbanie o odpowiednią higienę osobistą może zminimalizować ryzyko ich powstawania.

U osób starszych kaszaki powstają w wyniku przesadnej ekspozycji na słońce. Do powstawania cysty naskórkowej przyczyniają się także nadmiernie stosowane kosmetyki na bazie oleju

Diagnostyka i leczenie:

Diagnostyka kaszaka zazwyczaj nie stanowi problemu. Zmiana rośnie wolno, pod wpływem dotyku może się delikatnie przesuwać. Występują zarówno twarde jak i miękkie cysty. W centrum guzka widoczny jest mieszek włosowy w postaci czarnej kropki. Zazwyczaj choroba przebiega bezobjawowo, chyba że dojdzie do nadkażenia. Wtedy guzek staje się bolesny i zaczerwieniony a z jego wnętrza wypływa żółta ciecz o nieprzyjemnym zapachu. Nadkażenie może doprowadzić także do zezłośliwienia guza- dlatego należy jak najszybciej podjąć się leczenia kaszaków.

W przypadku mniejszych zmian wykonuje się nacięcie zmiany i drenaż. Czasem stosuje się kremy zmiękczające guzy a następnie usuwa się je chirurgicznie. Cysty lubią wracać, w związku z czym należy stale kontrolować wszelkie pojawiające się na skórze zmiany. W przypadku dużych zmian, wycina się je całe wraz z zawartością- w tym przypadku ryzyko nawrotu jest znacznie mniejsze.

Jeżeli doszło do nadkażenia, konieczne jest zastosowanie terapii antybiotykowej. Oprócz chirurgi klasycznej, kaszaki usuwa się także metodami laserowymi lub poprzez zamrażanie guzków. Lasery są szczególnie przydatne w przypadku kaszaków występujących w bardzo wrażliwych miejscach.

Jak widać, kaszaki nie są wyjątkowo trudnymi zmianami skórnymi i najważniejsze w ich leczeniu jest szybkie udanie się do lekarza- dopóki cysta jest niewielka i bez stanu zapalnego.