Czym jest discektomia i microdiscektomia? Jakie są wskazania do wykonania tego zabiegu?

Zwyrodnienia kręgosłupa są najczęstszą przyczyną różnego rodzaju bólów pleców, rwy kulszowej, zapalenia korzonków nerwowych i wielu innych dokuczliwych schorzeń. Uszkodzenia krążków międzykręgowych występują w ok. 50% populacji po 40 roku życia, ale coraz powszechniejsze są także u młodych ludzi, w tym młodzieży. Powikłania zwyrodnienia powodują przepuklinę międzykręgową, zapalenie korzonków nerwowych, zburzenia krążenia, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie i często prowadzą do niepełnosprawności. Leczenie polega na usunięciu przepukliny dyskowej, powodującej ostry zespół rwy kulszowej. Klasyczne stosowane od lat metody operacyjnego leczenia dyskopatii polegające na usunięciu krążka międzykręgowego z przestrzeni międzytrzonowej są powoli wypierane przez techniki mniej inwazyjne.

Czym jest discektomia?

Discektomia, to słowo pochodzenie łacińskiego oznaczające wycięcie dysku.

Jest to najczęściej wykonywana, klasyczna operacja w chirurgii kręgosłupa, której celem jest usunięcie fragmentu dysku uciskającego na korzeń nerwowy lub rdzeń kręgowy. Zbieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. Pacjent leży na brzuchu. Po nacięciu długości ok. 5 cm odsuwane są mięśnie i więzadła przykręgosłupowe, żeby umożliwić wejście do kanału kręgowego. Chirurg usuwa fragment dysku uciskający na korzeń nerwowy. Zszywa powięź mięśni przykręgosłupowych, a następnie skórę. Zabieg trwa od 20 do 50 minut. Procedura polega na usunięciu części krążka międzykręgowego. Przez co likwiduje się ból, drętwienie lub osłabienie. Pobyt w szpitalu trwa 1-2 dni po zabiegu, zaleca się ograniczenie aktywności przez ok. 30 dni.

Czym jest microdiscektomia?

Rozwój technik inżynieryjnych w kierunku zaawansowanej miniaturyzacji i precyzji narzędzi chirurgicznych umożliwił rozwój małoinwazyjnych metod leczenia operacyjnego.  Microdiscektomia jest nowoczesnym zabiegiem operacyjnym polegającym na usunięcia przepukliny dyskowej. Coraz częściej jest stosowana zamiast discektomii. Pacjent w trakcie zabiegu leży na brzuchu. Wykorzystuje się znieczulenie ogólne lub podpajęczynówkowe. Zabieg jest wykonywany z wykorzystaniem optyki powiększającej. Nacięcie na skórze ma 2-4 cm. Zbieg wykonywany jest za pomocą mikronarzędzi i specjalistycznych instrumentów przytrzymujących odseparowane uprzednio mięśnie przykręgosłupowe. Zabieg trwa 60-120 minut. Pacjent zostaje spionizowany w pierwszej dobie. Głównymi zaletami mikrodiscektomii są: małoinwazyjność, dokładne usunięcie dyskopatii, redukcja ryzyka wystąpienia dyskopatii nawrotowej, mała ingerencja w układ kostny.

Jakie są wskazania i gdzie wykonać zabieg mikrodiscektomii?

Wskazaniami do zabiegów mikrodiscektomii są: lędźwiowy zespół korzeniowy, osłabienie funkcji motorycznej mięśni stopy lub podudzia, zaburzenia czucia w kończynach wywołane zespołem korzeniowym, upośledzenie funkcji pęcherza moczowego, wypróżniania oraz dysfunkcja seksualna z powodu wypukliny krążka miedzykręgowego. Wszystko są to schorzenia dokuczliwe, często uniemożliwiające normalne funkcjonowanie. Więcej na ten temat dowiesz się na: https://kregoslup.carolina.pl/metody-leczenia/discektomia-i-microdiscektomia/

Pomoc w leczeniu można uzyskać w renomowanych centrach medycznych jak przykładowo placówki Carolina Medical Center w Warszawie

Post Author: admin