Co powoduje dnę moczanową?

Dna moczanowa to dnawy rodzaj zapalenia stawów, który powoduje stan zapalny, zwykle w jednym stawie, i rozpoczyna się nagle. Choroba ta jest spowodowana odkładaniem się kryształów kwasu moczowego w stawie. Ciężka dna może czasami wpływać na wiele stawów jednocześnie. Jest to znane, jako wielostawowa dna.

Co powoduje dnę moczanową?

Dna moczanowa jest spowodowana zbyt dużą ilością kwasu moczowego w krwiobiegu i gromadzeniem się kryształów kwasu moczowego w tkankach organizmu. Złogi kryształów kwasu moczowego w stawie powodują zapalenie stawu prowadzące do bólu, zaczerwienienia, gorąca i obrzęku. Kwas moczowy zwykle znajduje się w ciele, jako produkt uboczny w sposobie rozkładania przez organizm pewnych białek zwanych purynami.

Przyczyny podwyższonego poziomu kwasu moczowego we krwi (hiperurykemia) obejmują genetykę, otyłość, niektóre leki, takie jak leki moczopędne (tabletki na bazie wody) oraz przewlekłą czynność nerek. Ataki dny mają wiele czynników ryzyka, które powodują wzrost poziomu kwasu moczowego. Dnę moczową powoduje odwodnienie, napoje słodzone cukrem lub syropem kukurydzianym o wysokiej zawartości fruktozy, piwo, alkohol, czerwone mięso i owoce morza.

Objawy dny moczanowej

Dna moczanowa może powodować objawy, takie jak

• Guzki pod skórą,
  • Zaczerwienienie skóry w okolicy stawów,
  • Obrzęk stawów,
  • Ból stawów,
  • Ciepło stawu.

Te objawy zwykle dotyczą pojedynczego stawu. Ból jest typowo ciężki, odzwierciedlający nasilenie stanu zapalnego w stawie. Dotknięte stawem jest często bardzo wrażliwy na dotyk do tego stopnia, że niektórzy ludzie z napadami dna odczuwają ból z czegoś tak proste, jak pociągnięcie prześcieradła na zapalenie stawów. Dotknięte stawy stają się obrzmiałe. Medycznym terminem nadmiernego płynu w stawie jest „wysięk stawów”.

Dna często obejmuje stawy w kończynach dolnych. Klasycznym miejscem występowania dny jest duży palec u nogi. Podagra jest terminem medycznym dla zapalenia u podstawy dużego palca. Dna może również wpływać na stopę, kolano, kostkę, łokieć, nadgarstek, dłonie lub prawie dowolne stawy w ciele. Gdy dna jest cięższa lub długotrwała, może to mieć wpływ na wiele stawów w tym samym czasie. Powoduje to ból i sztywność stawów.

Najbardziej niezawodną metodą diagnozowania dny moczanowej jest usunięcie płynu ze stawu objętego procesem zapalnym i badanie pod mikroskopem pod kątem kryształów kwasu moczowego. Przewlekłą dnę leczy się za pomocą leków obniżających poziom kwasu moczowego w organizmie. Nieleczona dna może powodować nieodwracalne uszkodzenie stawów, problemy z nerkami i guzy.

Dieta w przypadku dny moczanowej

Głównym celem diety w przypadku zachorowania na dnę moczanową jest ograniczenie spożycia pokarmów zawierających duże ilości puryn. Idealnie byłoby, gdyby maksymalnie ograniczyć pokarmy bogate w purynę.

Żywność uważana za bogatą w purynę to:

• Niektóre ryby, owoce morza i skorupiaki, w tym anchois, sardynki, makrela, przegrzebki, śledź, małże, dorsz, pstrąg i plamiak
  • Niektóre rodzaje mięsa, takie jak bekon, indyk, cielęcina, dziczyzna, wątroba, nerka wołowa, mózg i chleb kukurydziany
  • Napoje alkoholowe

1 thought on “Co powoduje dnę moczanową?

alina

(Listopad 27, 2017 - 3:00 pm)

kazdemu, kto boryka się z problemem dny moczanowej wspólczuje i szczerze polecam od siebie lek, sprawdzony juz od kilku lat: URARTHONE. naprawde nie ma nic lepszego. oprocz uśmierzania bólu i obrzęku dziala rowniez na gospodarke w organizmie, ktora złą dietą odklada kwas moczowy tworzac stany dny. przy regularnym stosowaniu poprawily mi sie wyniki i co najlepsze nie mam juz tych strasznych atakow bolu.