Ciecierzyca wiąże się z wieloma możliwymi korzyściami zdrowotnymi

Pierwotnie uprawiana na Morzu Śródziemnym i na Bliskim Wschodzie, ciecierzyca, znana również, jako fasola garbanzo, rozprzestrzeniła swoje kulinarne wpływy na cały świat. Przynoszą także szereg potencjalnych korzyści zdrowotnych. Chociaż najbardziej popularny rodzaj ciecierzycy pojawia się w kształcie okrągłym i beżowym, inne odmiany mogą być czarne, zielone i czerwone. Podobnie jak inne rośliny strączkowe, takie jak fasola, groch i soczewica, ciecierzyca jest bogata w błonnik i białko i zawiera kilka kluczowych witamin i minerałów.

Ciecierzyca wiąże się z wieloma możliwymi korzyściami zdrowotnymi

Cukrzyca

Ciecierzyca ma szczególnie wysoką zawartość błonnika. Badania wykazały, że osoby z cukrzycą typu 1, które spożywają dietę wysokobłonnikową, mają niższy poziom glukozy we krwi a dla osób z cukrzycą typu 2 większe spożycie błonnika może spowodować wzrost poziomu cukru we krwi, lipidów i insuliny.
Wytyczne dietetyczne zalecają, co najmniej 21-25 gramów błonnika dziennie dla kobiet i 30-38 gramów dziennie dla mężczyzn.

Zdrowie kości

Żelazo, fosforan, wapń, magnez, mangan, cynk i witamina K w ciecierzycy przyczyniają się do budowy i utrzymania struktury i siły kości. Chociaż zarówno fosfor, jak i wapń są ważne w budowie kości, staranna równowaga między tymi dwoma minerałami jest niezbędna do prawidłowej mineralizacji kości. Spożywanie zbyt dużej ilości fosforu przy zbyt małej ilości wapnia może prowadzić do utraty kości.

Tworzenie macierzy kostnej wymaga mineralnego manganu, a żelazo i cynk odgrywają kluczową rolę w produkcji i dojrzewaniu kolagenu. Odpowiednie spożycie witaminy K jest ważne dla dobrego zdrowia kości, ponieważ poprawia wchłanianie wapnia i może zmniejszać wydalanie wapnia z moczem, upewniając się, że wapń jest wystarczający do budowy i naprawy kości. Niskie spożycie witaminy K wiąże się z większym ryzykiem złamań kości.

Ciśnienie krwi

Utrzymywanie niskiego poziomu sodu (niskiej zawartości soli) jest niezbędne dla utrzymania niskiego ciśnienia krwi, jednak zwiększanie spożycia potasu może być równie ważne ze względu na jego działanie rozszerzające naczynia krwionośne.

Zdrowie serca

Wysoka zawartość błonnika, potasu, witaminy C i witaminy B-6 wszystkie wspierają zdrowie serca. Ciecierzyca zawiera znaczne ilości błonnika, co pomaga obniżyć całkowitą ilość cholesterolu we krwi, zmniejszając w ten sposób ryzyko chorób serca. W jednym z badań ci, którzy spożyli 4069 miligramów potasu dziennie, mieli o 49 procent niższe ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca w porównaniu z osobami, które spożywały mniej potasu (około 1000 mg na dzień).

Rak

Chociaż selen mineralny nie występuje w większości owoców i warzyw, można go znaleźć w ciecierzycy. Pomaga enzymom wątroby prawidłowo funkcjonować i odtruwa niektóre nowotworowe związki w organizmie. Dodatkowo selen zapobiega stanom zapalnym i zmniejsza tempo wzrostu guza. Ciecierzyca zawiera także kwas foliowy, który odgrywa rolę w syntezie i naprawie DNA, a więc pomaga zapobiegać tworzeniu się komórek rakowych z mutacji w DNA. Saponiny, związki fitochemiczne obecne w ciecierzycy, zapobiegają namnażaniu się i rozprzestrzenianiu komórek nowotworowych w organizmie.

Wysoka zawartość błonnika z ciecierzycy i innych roślin strączkowych, pełnych ziaren, owoców i warzyw wiąże się z obniżonym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Witamina C działa, jako silny przeciwutleniacz i pomaga chronić komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *