Ból kręgosłupa – jak się go pozbyć i jak mu zapobiegać?

Bolą Cię plecy? W takim przypadku warto wiedzieć, jak skutecznie pozbyć się tej dolegliwości, a także zapobiegać jej ponownemu wystąpieniu!

Bóle pleców, a dokładnie bóle kręgosłupa oraz mięśni pleców są jednymi z najbardziej popularnych rodzajów dolegliwości bólowych. Na ogół dotyczą one części lędźwiowo-krzyżowej oraz odcinka szyjnego kręgosłupa. W takich przypadkach konieczna może być rehabilitacja, ale dobre efekty można uzyskać również samodzielnie.

Co najczęściej wywołuje ból pleców? Kto jest najbardziej narażony na te dolegliwości? W jaki sposób można zapomnieć o męczącym bólu pleców? Jak mu zapobiegać? Sprawdź teraz i dowiedz się, jak cieszyć się dobrym samopoczuciem na lata!

Dlaczego kręgosłup boli?

Dzisiaj bardzo wiele osób uskarża się na bóle pleców. Mogą mieć one liczne przyczyny, dlatego też w celu wyznaczenia konkretnego powodu, konieczne jest wzięcie pod uwagę szeregu czynników.

Co ważne, ból kręgosłupa dotyka obecnie nie tylko pacjentów w podeszłym wieku. coraz częściej na takie dolegliwości uskarżają się również osoby młode, których stan zdrowia nadal jest bardzo dobry.

Za bóle pleców odpowiadają najczęściej:

  • nieprawidłowa pozycja ciała przyjmowana podczas siedzenia czy leżenia
  • wady kręgosłupa, które nie zostały skorygowane
  • schorzenia kręgosłupa – zwyrodnienia, przepuklina
  • choroby reumatyczne
  • zbyt wysoka masa ciała i zbyt wysoki wzrost
  • długotrwała i zbyt intensywna aktywność fizyczna
  • urazy kręgosłupa, na przykład po nieprawidłowym dźwiganiu ciężkich przedmiotów, gwałtownych ruchach, wypadkach

Jak widać, ból kręgosłupa może pojawić się w różnych przypadkach. W jaki sposób można go zmniejszyć? Czy konieczna będzie rehabilitacja lub specjalne zabiegi, a może inne metody?

Metody radzenia sobie z bólem kręgosłupa

Aby kręgosłup nie bolał, konieczne jest przede wszystkim określenie przyczyny tej dolegliwości. Na tej podstawie można następnie określić najlepsze metody postępowania.

  • Leki na bolący kręgosłup

Na lekkie bóle pleców najczęściej stosuje się odpowiednie leki przeciwbólowe, na przykład popularny paracetamol. Gdy ból jest silniejszy, można zastosować leki silniejsze, przykładowo meloksykam, ibuprofen, naproksen lub ketoprofen.

Wiele osób wybiera również preparaty w postaci maści, kremów czy żeli, które zawierają przeciwbólowe i przeciwzapalne substancje wymienione powyżej. Należy wówczas wmasować je w bolące miejsce, aby uzyskać szybką ulgę.

  • Wypoczynek

Gdy kręgosłup boli, nie należy go przeciążać, dlatego też warto postawić wtedy na wypoczynek. Dzięki temu dolegliwości mogą ulec stopniowemu zmniejszeniu.

Pamiętajmy o tym, żeby nie przeciążać nadmiernie kręgosłupa, na przykład przez forsowne ćwiczenia czy też przez podnoszenie ciężarów.

  • Okłady na plecy

Bardzo dobre efekty przy wystąpieniu bólów pleców mogą przynieść także okłady. Zimne oraz ciepłe okłady działają relaksująco, sprzyjają rozluźnieniu mięśni, a tym samym zmniejszają także nieprzyjemne dolegliwości.

  • Ćwiczenia w domu

Jeśli możemy wykonywać ćwiczenia, warto także pamiętać o nich wtedy, gdy pojawia się ból kręgosłupa. Należy wykonywać tylko mało forsowne, bezpieczne ćwiczenia, które nie nadwyrężą nadmienię kręgosłupa.

Gdy powyższe metody nie pomagają, konieczna może być rehabilitacja kręgosłupa, którą wykona profesjonalny gabinet rehabilitacyjny.

Rehabilitacja kręgosłupa – kiedy będzie konieczna?

Wtedy, gdy ból kręgosłupa nie ustępuje, konieczna będzie konsultacja ze specjalistą, na przykład ortopedą, fizjoterapeutą czy rehabilitantem.

W wielu przypadkach rehabilitacja kręgosłupa będzie optymalnym rozwiązaniem. Stosuje się wówczas różnego rodzaju techniki, na przykład manipulacje oraz mobilizacje kręgosłupa, które mają na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych, a także poprawę elastyczności kręgosłupa.

Rehabilitacja w gabinecie bardzo często wymaga także prowadzenia dodatkowych ćwiczeń w domu – wówczas rehabilitacja kręgosłupa będzie mogła przynieść optymalne efekty.

Warto pamiętać, że rehabilitacja kręgosłupa często wymaga czasu, aby przynieść optymalne efekty. Rehabilitacja może trwać zatem od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy, a nawet powyżej roku w przypadku poważnych problemów. Czas trwania rehabilitacji dobierany jest wówczas indywidualnie.

Profilaktyka bólu pleców – jak zapobiegać dolegliwościom?

Bole pleców w dużej mierze są nie tyle wynikiem stanu zdrowia pacjentów, ale nieodpowiednich przyzwyczajeń oraz trybu życia.

Zatem poprzez ich zmianę można uzyskać bardzo dobre rezultaty – zmniejszenie, a nawet całkowite wyeliminowanie dolegliwości bez konieczności korzystania z rehabilitacji.

Zadbaj o swój kręgosłup na co dzień:

  • zdrowo się odżywiaj – utrzymuj prawidłową masę ciała
  • pamiętaj o aktywności fizycznej, która poprawia elastyczność kręgosłupa, na przykład wybierz stretchingu, pływanie, nordic-walking – unikaj sportów siłowych, wymagających dźwigania
  • wykonuj ćwiczenia zalecone przez specjalistę – rehabilitacja w domu pozwoli na zmniejszenie ryzyka ponownego pojawienia się bólu
  • unikaj dźwigania ciężarów, a jeśli już musisz podnieść coś ciężkiego, wtedy rób to na ugiętych kolanach
  • zadbaj o odpowiedni materac, na przykład termoelastyczny, lateksowy czy wysokoelastyczny, który będzie zapewniał optymalne podparcie dla ciała podczas snu
  • dobierz komfort poduszkę, która będzie mogła ustabilizować odcinek szyjny kręgosłupa, gdy to tam masz problemy z bólem
  • podczas pracy w pozycji siedzącej wstawaj co godzinę i wykonuj ćwiczenia rozciągające kręgosłup

Potrzebna fachowa rehabilitacja w mieście Kraków? Skorzystaj z gabinetu Fizjoter – Rehabilitacja Kraków Ruczaj i Prądnik!

Gabinet Fizjoter oferuje szeroką gamę usług w ramach rehabilitacji, a także dysponuje nowoczesnym zapleczem do prowadzenia terapii ortopedycznych. W ofercie m.in. terapia INDIBA Activ, terapia manualna, fizykoterapia, masaż.

Jeśli zatem doskwierają Ci bóle kręgosłupa, nie zwlekaj, ale skorzystaj ze sprawdzonych metod ich leczenia, a także pamiętaj o odpowiedniej profilaktyce!

Post Author:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *